• تهران، پونک، عدل شمالی، بلوار کمالی جهاد، کوچه یکم، پلاک یکم، واحد اول
تلفن همراه
09121184963
تلفن دفتر
03136343448
ساعات کاری
شنبه تا پنجشنبه ۹ تا ۲۰
محرک الکتریکی و دمپر چیست ؟

محرک الکتریکی و دمپر چیست ؟

محرک الکتریکی و دمپر چیست ؟

محرک های دمپر که به آن موتور دمپر نیز گفته می شود، لوازم جانبی مدیریت هوا هستند که جریان هوا را در داخل یک کانال، دودکش یا سایر تجهیزات انتقال هوا متوقف یا تنظیم می کنند. آنها معمولا در سیستم های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) استفاده می شوند.

hvac application damper actuators openair 1 1024x575 1

 

دمپر چیست؟

یکی از مهم ترین تجهیزات به کار رفته در سیستم های تهویه مطبوع که وجود آن ها در بسیاری موارد از ضرورت بالایی برخوردار است، دمپر نام دارد. این وسیله در راستای حفظ آرامش و تامین هوای مناسب در اماکن مختلف ساخته شده است. به همین دلیل استفاده از آن در تجهیزات سرمایش و گرمایش جزء اولویت های شرکت تولید کننده به حساب می آید.
کار اصلی خفه کن ها تنظیم فشار برای جریان عبوری از کانال ها و تعیین ورود و خروج هوا بیان می شود. به تبع می بایست مطابق با تنوعی که در ساخت تجهیزات تهویه مطبوع وجود دارد، تفاوت هایی نیز در ساخت انواع خفه کن ها لحاظ کرد که کاربرد آن ها را گسترده تر خواهد کرد. این وسیله کارآمد از فلز ساخته شده که پرکاربردترین این فلزات آلومینیوم محسوب می شود. به دلیل آنکه خفه کن ها تنظیمات مورد نیاز ما را روی سیر وسیعی از جریانات هوا پیاده می کند، می بایست در نصب آن توجه داشت که جریان عبوری از دمپر بگذرد. این کار سبب خواهد شد تغییرات مدنظر کاربران به راحتی و مطابق میل آن ها روی سیستم های برودتی و گرمایشی اعمال شود.

طراحی دمپرها

مهم ترین بحث در زمینه طراحی سیستم های تهویه مطبوع، انتقال حرارت است. در واقع آنچه سبب سرمایش و گرمایش و تفاوت میان آن دو شده، نحوه انتقال حرارت بیان می شود. بدین منظور ابزار زیادی تا به امروز روی کار آمده اند و مهندسان و دانشمندان در حوزه سیالات به ایده های نو و مدرنی در این باره دست یافته اند. بدون شک پرکاربردترین و کارآمدترین ایده در زمینه انتقال حرارت و بهبود جریان سیالات، به کارگیری پره در طراحی تجهیزات تهویه خواهد بود. به همین دلیل در ساخت دمپرها نیز از پره استفاده شده است که انتقال حرارت را به نحو مطلوبی ممکن می سازد. با توجه به پیشرفته بودن تجهیزات تهویه مطبوع، باز و بسته شدن پره های خفه کن نیز متفاوت خواهد بود. به شکلی که اگر به صورت خودکار این عملیات انجام گیرد، راحتی بیشتری را برای کاربران فراهم خواهد کرد.

467d8751b4bb47f19636e7abdbc45f99

انواع پره ها در دمپر

پره ها یا تیغه های به کار رفته در سیستم های تهویه مطبوع در دو نوع یافت می شوند. در یکی از انواع آن، نوع قرارگیری پره ها به شکل موازی طراحی شده و در دیگری ترسیم پره ها به شکل متقابل انجام گرفته است. وجه تمایز این دو نوع دمپر در نحوه انتقال و عبور جریان هوا است. در واقع برد هوای پرتاب شده را از طریق انتخاب نحوه پره ها در خفه کن میتوان تغییر خواهد داد.
زمانی که از خفه کن هایی با پره متقابل برای سیستم های تهویه مطبوع استفاده شود، بر اثر بسته شدن پره هیچ گونه هوایی جریان نخواهد داشت. این موضوع در حالی است که شما برای بهبود هوای منزل قصد دارید اندکی از پره را بسته نگه دارید. در این صورت خفه کن ها با پره های متقابل هیچ هوایی را عبور نخواهند داد و به طبع این مسئله در بسیاری موارد مشکل زا خواهد بود .اما هوا در خفه کن هایی با پره موازی در صورتی که تیغه ها کمی بسته باشند، باز هم جریان خواهد داشت. بنابراین افراد معمولا از این سبک خفه کن ها استفاده می کنند زیرا قابلیت بیشتری برای تنظیم هوا در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

محرک الکتریکی دمپر چیست؟ e1680621251341

محرک الکتریکی دمپر چه کاربردی دارد؟

دمپر هوا وسیله ای است که از دریچه ها یا صفحات برای متوقف کردن یا تنظیم جریان هوا در یک کانال، دودکش، حجم هوای متغیر (VAV)، واحد حمل هوا یا سایر تجهیزات مشابه استفاده می کند. همچنین از دمپرها برای جلوگیری از جریان هوا به داخل اتاق‌های خالی یا بلااستفاده که در آن‌ها نیازی به تهویه هوا نیست، استفاده می‌شود. از انواع دمپر می توان به دمپر بادی، دمپر موتوری، دمپر آتش و دمپر پارکینگ و … تقسیم می شود.

بخشی از سیستم گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع (HVAC)، یک محرک دمپر است که باز و بسته شدن یک دمپر را کنترل می کند. باز کردن دمپر اجازه می دهد تا هوای خارج از ساختمان وارد شود تا فضای داخلی خنک شود، یا می تواند بسته شود تا هوای داخل را در خود نگه دارد. محرک های دمپر در هر دو ساختار الکتریکی و پنوماتیکی از تولید کنندگان در دسترس هستند. برگشت فنری، چرخشی و تغییرات خطی نیز انجام می شود. اینکه چه نوع محرک دمپر استفاده می شود به نوع و ساختار سیستم HVAC در ساختمان بستگی دارد.

کار اصلی یک محرک الکتریکی دمپر این است که به یک سیستم HVAC اجازه دهد تا هوای بیرون را وارد کند، یا سیستم میرایی را به گونه‌ای حرکت دهد که هوا نتواند وارد آن شود. سیستم تهویه مطبوع ممکن است لازم نباشد با توان لازم برای خنک کردن هر دستگاه کار کند. فضایی در یک ساختمان اگر دمای بیرون مناسب باشد، استفاده از هوای بیرون مقرون به صرفه است و فشار کمتری بر سیستم مکانیکی کلی وارد می‌کند. هوایی که بیشتر در سیستم خنک می شود وارد ساختمان می شود و محرک همچنین می تواند هوای گرم را با سرد شدن هوا به بیرون فشار دهد.

در سیستم هایی که با فشار هوا کنترل می شوند، از محرک های دمپر پنوماتیکی یا دستی استفاده می شود. اینها معمولاً دارای فنری هستند که محرک را به حرکت در می آورد که با تغییر فشار هوا در سیستم کنترل فعال می شود. در مقابل، محرک های الکتریکی توسط موتورها کنترل می شوند. انواع دیگر محرک ها برای دمپرهای تهویه مطبوع شامل محرک های فنری برگشتی و همچنین محرک های غیر فنری است که عموماً توسط موتورها به حرکت در می آیند.

siemens electric actuator damper glb 1e

گاهی اوقات یک شیر برقی در یک محرک دمپر گنجانده می شود. این به باز و بسته شدن قسمت دمپر با تبدیل انرژی موجود به حرکت مورد نیاز برای انجام کار کمک می کند. سیستم‌های تهویه مطبوع تجاری معمولاً از شیر برقی‌های فولادی ضد زنگ استفاده می‌کنند که می‌توانند محیط‌های خورنده را تحمل کنند. محرک‌ها را می‌توان به روش‌های مختلف، اغلب با استفاده از کیت‌های خریداری‌شده جداگانه، نصب کرد. سازندگان همچنین محرک های دمپر را بر اساس ویژگی هایی مانند حجم جریان هوا برای مشتریان سفارشی می کنند.

هر محرک دمپر در ارتباط با سایر قطعات تهویه مطبوع کار می کند. نوع مهر و موم دمپر، تعداد بخش های دمپر و سرعت هوا باید قبل از نصب در نظر گرفته شود. عواملی نیز شامل فشار استاتیکی سیستم در شرایط عادی است. این متغیرها را می توان با یافتن میزان گشتاور دمپر و ناحیه دمپر محاسبه کرد. فرمول های ریاضی به تعیین اندازه و نوع محرکی که مناسب ترین است کمک می کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات ما


هزینه تعمیر کولر گازی چقدر است؟
  • ۲۵
  • شهریور
  • هزینه تعمیر کولر گازی چقدر است؟

    چرا تعمیر کولر گازی از اهمیت زیادی برخوردار است؟ دوره و زمانه‌ های کولرهای آبی و مدام تا بالای پشت‌ بام رفتن ...

    سیستم تهویه مطبوع چیست؟ انواع سیستم تهویه مطبوع و کارکرد آن‌ها
  • ۲۵
  • شهریور
  • سیستم تهویه مطبوع چیست؟ انواع سیستم تهویه مطبوع و کارکرد آن‌ها

    تهویه مطبوع چیست؟ تهویه مطبوع به طور دقیق عبارت است از  فن آوری رساندن شرایط طرح داخل به شرایط استاندارد یا آسایش ...

    تاسیسات چیست و چه کارایی دارد؟
  • ۲۹
  • شهریور
  • تاسیسات چیست و چه کارایی دارد؟

    تاسیسات چیست؟ در دنیا ی  امروز تامین آسایش بشر یکی از اهدف اصلی است به همین دلیل نقش تاسیسات مکانیکی به عنوان ...

    تأسیسات مکانیکی ساختمان چیست؟
  • ۲۹
  • شهریور
  • تأسیسات مکانیکی ساختمان چیست؟

    تأسیسات مکانیکی ساختمان شامل مجموعه ای از سازه ها و اجزایی است که ساختار سیستم های داخلی ساختمان را جهت بهبود سطح آسایش ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    09131109867

    ادرس

    اصفهان-آبشار سوم-مجتمع رویال سنتر

    پست الکترونیک

    Mashayekhi.tec@gmail.com