• تهران، پونک، عدل شمالی، بلوار کمالی جهاد، کوچه یکم، پلاک یکم، واحد اول
تلفن همراه
09121184963
تلفن دفتر
03136343448
ساعات کاری
شنبه تا پنجشنبه ۹ تا ۲۰
نصب پنل های خورشیدی

نصب پنل های خورشیدی

6b6ca302b7e42c97e4a4998035e30f25 XL

در مجموع نصب پنل های خورشیدی در شیروانی و سقف مسطح ، به دو گونه ارائه می شوند. نمونه ی اول مدلی است که در آن ها ، ابتدا و قبل از نصب پنل ها ، پایه ها و سایز ادوات بر روی پشت بام قرار می گیرند. طرح دوم روشی است که در آنها ، ابتدا پنل ها بر روی پایه ها تثبیت شده و سپس مجموعه ی آن ها در جای مناسب قرار داده می شوند.

ساده ترین مراحل نصب به سیستم های برق خورشیدی تعبیه شده بر روی پایه های زمینی مربوط می شود چون در این صورت ، با هیچ گونه جایجایی قابل ملاحظه ی اجسام سنگین مواجه نخواهیم بود.

روش سری و موازی کردن پنل خورشیدی

معمولا قرار دادن پنل های خورشیدی بر روی پایه ها و سیم کشی آن ها ، به صورت همزمان و توامان صورت می پذیرد. در این مرحله اگر قرار است با اتصال سری پنل ها به هم ، ولتاژ آن ها افزایش یابد ، در اولین گام پنل هایی را که باید به صورت سری بهم متصل شوند ، به یکدیگر اتصال دهید.

برای مثال اگر ولتاژ موردن نظر 24 ولت است ، در ابتدا هر تعداد زوج پنل هایی را که باید با هم سری شوند را به هم مربوط سازید و اگر ولتاژ 48 ولت است ، به تعداد مورد نیاز از مجموعه های چهار پنلی سری ، ایجاد نمایید. البته این در صورتی است که پنل های شما 12 ولت باشند در صورتی که پنل ها 24 ولت باشند کافی است مجموعه های دو پنلی سری را ایجاد کنید. معمولا پنل های بالای 150 وات 24 ولت هستند.

slr 003

وقتی این کارها را انجام دادید ، برای اطمینان از صحت اتصالات صورت گرفته ، با استفاده از یک مالتی متر ، خروجی هر مجموعه را به صورت جداگانه تست کنید و ببینید آیا رقم ولتاژ با عدد مورد انتظار همخوانی دارد یا خیر. دقت داشته باشید که معمولا ولتاژ بی باری پنلها بیش از ولتاژ نامی آن ها می باشد. در سیستم 12 ولتی عدد قرائت شده مورد انتظار باید حدود 20 ولت و در سیستم های 24 ولتی حدود 40 ولت یا بیشتر است.

پس از اتمام سری کاری پنل های مختلف ، اتصالات مربوط به موازی سازی گروه های لازم را انجام داده و با استفاده از مالتی متری که بر روی رنج سنجش ولتاژ DC تنظیم شده ، ولتاژ خروجی کل سیستم را اندازه گیری کنید.

اگر ظرفیت پنل های موجود با هم یکی نیست ، پنل های همسان را به یکدیگر متصل کنید و آرایه های مختلف جداگانه ای را ترتیب دهید و از اختلاط و اتصال سری یا موازی پنل های با ظرفیت غیر همسان به یکدیگر اجتناب کنید.

یک نقشه تقریبی از محل نصب را ترسیم کنید

پس از آن که بسته به موقعیتی که در آن قرار دارید، یکی از راه‌های بالا را انجام دادید، لازم است که موقعیت تمام زمینی که برای نصب در اختیار دارید را با دقت مورد بررسی قرار داده و مکان‌هایی که پس از بررسی به نظرتان برای نصب پنل های خورشیدی مناسب است را مشخص کرده و در نهایت بهترین آن‌ها را علامت‌گذاری کنید.

پس از انجام این کار، برای آن که بتوانید محل مورد نظر را به خوبی بررسی کنید، می‌توانید از محل مورد نظر به صورت دستی یک نقشه معمولی به عنوان نقشه نصب پنل خورشیدی تهیه کنید. برای تهیه نقشه لازم نیست وقت و دقت زیادی را به خرج دهید، اما همین کار در ادامه‌ی روند نصب تأثیر زیادی دارد و کمک می‌‌کند که اصول نصب پنل های خورشیدی را در مراحل بعدی به خوبی انجام دهید.

در زمانی که مشغول تهیه نقشه هستید، لازم است که علاوه بر در نظر گرفتن موانع موجود در مکان نصب، موانعی که در زمین‌های اطراف وجود دارد را نیز مورد بررسی قرار دهید و در نقشه تمام موانع موجود را در نظر بگیرید.

حتی لازم است که در بررسی موانع، گیاهان کوتاه قد و نهال‌ها را در نظر بگیرید. درست که در حال حاضر مشکلی در محل نصب ایجاد نمی‌کنند اما ممکن است در سال‌های آینده در مسیر تابش اشعه‌ی خورشید، مشکلاتی را به وجود آورند.

در ادامه در مورد اصول نصب پنل های خورشیدی بر روی بام و یا شیروانی توضیحاتی را خواهیم داد.

0 17151533244

اصول نصب پنل های خورشیدی بر روی بام

اگر مکانی که برای نصب صفحات خورشیدی انتخاب کرده‌اید، بام یا شیروانی است، لازم است در نظر داشته باشید که آیا برای بررسی سیستم که باید هر چند مدت یک بار اتفاق بیفتد، به راحتی به محل نصب دسترسی دارید یا خیر. این مورد را می‌توان یکی از پارامترهای اساسی در اصول نصب پنل های خورشیدی دانست.

برای تعیین جهت محل نصب می‌توانید از یک قطب نما استفاده کنید. به عنوان مثال اگر لازم است که جهت شیروانی به طور دقیق در راستای جنوب قرار گیرد، می‌توانید از پایه‌ی مناسبی استفاده کنید تا در نهایت جهت دقیق را بدست آورید.

همچنین لازم است که شیب بام را به طور دقیق بدانید. برای تعیین شیب بام می‌توانید از ابزاری همچون زاویه‌یاب، نقاله‌ی مغناطیسی چند کاره و یا شابلون استفاده کنید. حتی می‌توانید در صورت دسترسی نداشتن به ابزار گفته شده، تنها با استفاده از یک نقاله‌ی معمولی، شیب شیروانی را تعیین کنید. برای اندازه‌گیری نیز می‌توانید بر روی تیر افقی سقف، پایه‌ی نقاله را قرار داده و زاویه را اندازه‌گیری کنید.

هر پنل خورشیدی جداگانه وزنی ندارد اما اگر در کنار هم قرار بگیرند و سلول‌ها را تشکیل دهند، وزن نسبتا سنگینی را خواهند داشت. اگر لازم باشد که از یک پایه‌ی مورب برای نصب پنل های خورشیدی استفاده کنید، وزن صفحات سنگین خواهد بود و نیاز به نیرو و دقت بیش‌تری در هنگام نصب دارید.

پارامتر دیگری که باید به عنوان اصول نصب پنل های خورشیدی در نظر بگیرید، وضعیت محکم بودن یا نبودن شیروانی است. باید وزن شیروانی را در نظر بگیرید و بررسی کنید که آیا می‌تواند وزن صفحات را تحمل کند یا خیر.

اگر مطمئن شدید سقف می‌تواند وزن صفحه خورشیدی مورد نظر را تحمل کند، می‌توانید به سراغ مرحله‌ی بعدی بروید و لوازمی که جهت نصب به آن احتیاج دارید را یادداشت کرده و تهیه کنید.

344

کاربرد پنل های خورشیدی چیست

این پنل‌ها کاربردهای فراوانی دارند که می‌توان به مواردی همچون کاربرد در سیستم‌های الکتریکی خورشیدی تجاری و خانگی که این سیستم‌ها تولید الکتریسیته می‌کنند، کنترل قدرت سیستم اتاقک ها، کنترل حسگر و تجهیزات ارتباطی اشاره کرد. همچنین جهت شارژ کردن تجهیزات گسترده‌ای از سیستم پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کنند. حتی در ماشین حساب‌ها نیز پنل‌های خورشیدی را به شکل سلول‌های خورشیدی به کار می‌برند. همچنین از مهم‌ترین کاربرد پنل‌های خورشیدی می‌توان به استفاده از آن‌ها در ساختمان‌های تجاری همچون ساختمان شرکت گوگل که در کالیفرنیا قرار دارد و همچنین برای تأمین انرژی در خانه‌های مسکونی اشاره کرد.

با رعایت اصول نصب پنل های خورشیدی، می‌توان از آن‌ها استفاده‌های بی‌شماری کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی همچون استفاده از انرژی خورشیدی برای پخت و پز، تأمین روشنایی برای محیط باز، شیرین کردن آب به وسیله‌ی پنل‌های خورشیدی، خشک کن خورشیدی، تأمین آب گرم مورد نیاز، گرم کردن آب جهت استفاده در استخر، استفاده در سیستم‌های تهویه مطبوع، تأمین انرژی برق برای ساختمان، شارژ کردن باتری با استفاده از انرژی خورشیدی و همچنین گرم کردن خانه اشاره کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات ما


هزینه تعمیر کولر گازی چقدر است؟
  • ۲۵
  • شهریور
  • هزینه تعمیر کولر گازی چقدر است؟

    چرا تعمیر کولر گازی از اهمیت زیادی برخوردار است؟ دوره و زمانه‌ های کولرهای آبی و مدام تا بالای پشت‌ بام رفتن ...

    سیستم تهویه مطبوع چیست؟ انواع سیستم تهویه مطبوع و کارکرد آن‌ها
  • ۲۵
  • شهریور
  • سیستم تهویه مطبوع چیست؟ انواع سیستم تهویه مطبوع و کارکرد آن‌ها

    تهویه مطبوع چیست؟ تهویه مطبوع به طور دقیق عبارت است از  فن آوری رساندن شرایط طرح داخل به شرایط استاندارد یا آسایش ...

    تاسیسات چیست و چه کارایی دارد؟
  • ۲۹
  • شهریور
  • تاسیسات چیست و چه کارایی دارد؟

    تاسیسات چیست؟ در دنیا ی  امروز تامین آسایش بشر یکی از اهدف اصلی است به همین دلیل نقش تاسیسات مکانیکی به عنوان ...

    تأسیسات مکانیکی ساختمان چیست؟
  • ۲۹
  • شهریور
  • تأسیسات مکانیکی ساختمان چیست؟

    تأسیسات مکانیکی ساختمان شامل مجموعه ای از سازه ها و اجزایی است که ساختار سیستم های داخلی ساختمان را جهت بهبود سطح آسایش ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    09131109867

    ادرس

    اصفهان-آبشار سوم-مجتمع رویال سنتر

    پست الکترونیک

    Mashayekhi.tec@gmail.com