• تهران، پونک، عدل شمالی، بلوار کمالی جهاد، کوچه یکم، پلاک یکم، واحد اول
تلفن همراه
09121184963
تلفن دفتر
03136343448
ساعات کاری
شنبه تا پنجشنبه ۹ تا ۲۰
سیستم راهنمایی و پراخت پارکینگ هوشمند

سیستم راهنمایی و پراخت پارکینگ هوشمند

سیستم راهنمایی و پراخت پارکینگ هوشمند

با رشد روزافزون جمعیت شهرها و روند افزایشی تعداد خودروها به نسبت پارکینگ‌های در دسترس، معضل پارکینگ در شهرهای بزرگ به یک مشکل جدی و آزاردهنده برای شهروندان تبدیل شده است. معضلی که منجر به هدر رفتن زمان، ایجاد ترافیک، آلودگی هوا و ایجاد صف‌های طولانی در اطراف مکان‌های تجاری، خیابان‌ها و سینما و اماکن دیگر شده است. تاکنون راهکارهای مختلفی برای کاهش مشکلات مربوطه ارائه شده است که عموماً از تکنولوژی‌های جدید وام گرفته‌اند. راهکار پارکینگ هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا یکی از به‌روزترین و جدیدترین پاسخ‌ها به این معضل شهری است که تا حد زیادی مشکلات ناشی از کمبود فضای پارکینگ را کاهش داده و امکان برنامه‌ریزی و مراجعه به موقع و بدون دردسر به محل موردنظر را برای شهروندان فراهم می‌کند.

 

انواع اتوماسیون پارکینگ:

PMS-DEPA

سیستم مدیریت پارکینگ

PGS-DEPA

سیستم راهنما و هدایتگر پارکینگ

PMSrfid

سیستم های مبتنی بر RFID

anpr-depa

سیستم های مبتنی بر ANPR

 

سیستم راهنما و هدایتگر پارکینگ

سیستم راهنما و هدایتگر پارکینگ شامل چراغ های سبز و قرمز ، سنسور های التراسونیک ، و… در محل پارک خودرو و تابلو های راهنما جهت هدایت و نمایش ظرفیت پارکینگ می باشد. سیستم راهنما و هدایتگر پارکینگ در واقع شامل چراغ های چند رنگ و سنسوریا دوربین تشخیص حضور یا عدم حضور خودرو می باشد وهمچنین شامل تابلو های راهنمای مسیر جهت یافتن بهترین و سریعترین مسیر به سمت فضای خالی پارک و نمایش ظرفیت خالی قسمتهای مختلف پارکینگ می باشد . سیستم هدایتگر پارکینگ با دو راه حل متفاوت قابلیت ارائه دارد .
1- سیستم هدایتگر مبتنی بر سنسور التراسونیک : در این سیستم در هر فضای پارک یک سنسور به همراه یک چراغ نصب می شود و با حضور یا عدم حضور خودرو چراغ به رنگهای قرمز ، سبزو برای رزروو … به رنگهای دیگر نمایش داده می شود .
2- سیستم هدایتگر مبتنی بر دوربین : در این سیستم از دوربین و چراغ برای نمایش فضای پر و خالی پارک استفاده می شود به اینصورت که دوربینها امکان نصب برای 3 یا 6 فضای پارک را دارند و در صورت خالی بودن حتی یک فضای پارک به رنگ سبز و در صورت پر بودن تمام فضاهای پارک به رنگ قرمز و در صورت رزرو و … به رنگهای دیگر نمایش داده می شوند .

سیستم های شناسایی خودرو به صورت برد بلند RFID

این سیستم شامل تجهیزات برد بلند برای شناسایی خودرو از فاصله 3 تا 10 متری و باز شدن خودکار راهبند در صورت مجاز بودن خودرو به صورت اتوماتیک می باشد. سیستم های شناسایی خودرو به صورت برد بلندRFID سیستم برد بلند شامل آنتن های برد بلندی که در مبادی ورودی و خروجی پارکینگ نصب می شوند و تگ های از قبل تعریف شده ای که روی شیشه ماشین چسبانده میشود( از کارت نیز به جای تگ می توان استفاده کرد ) و شامل مشخصات خودرو می باشند ، می باشد .این سیستم ها در دو نوع پسیو و اکتیو مورد استفاده قرار میگیرد . در سیستم پسی زمانیکه تگ یا خودرو در فاصله حدود 3 تا 6 متری آنتن قرار گیرد خودرو شناسایی شده و در صورت مجاز بودن برای تردد راهبند به صورت اتوماتیک باز می شود . سیستم برد بلند پسیو امکان استفاده در مجتمع های مسکونی ، ادارات دولتی ، ادارات خصوصی ، مکانهای نظامی و … را دارد . نوع دیگرسیستم برد بلند با عنوان اکتیو برای موارد سرعت بالا و فاصله های زیاد مورد استفاده قرار میگیرد . از جمله اتوبانها ، عوارضی و …. .

سیستم تشخیص پلاک خودرو ANPR

سیستم تشخیص پلاک خودرو که شامل تشخیص پلاک به صورت خودکار و ثبت آن در زمان تردد خودرو به پارکینگ و یا معبر تعیین شده می باشد. سیستم تشخیص پلاک خودرو شامل دوربین و نرم افزار تشخیص پلاک خودرو می باشد که ثبت اطلاعات پلاک خودرو و اطلاعات مربوط به تردد و زمان آن را به صورت اتوماتیک ، انجام می دهد .در این سیستم اطلاعات پلاک از طریق دوربینهایی که در ورودی پارکینگ یا معابر نصب شده اند امکان ثبت در نرم افزار را دارد . در واقع نرم افزار از طریق فیلمی که به صورت زنده در حا ضبط می باشد و یا عکسی که توسط دوربین از پلاک گرفته شده است امکان استخراج اطلاعات مربوط به پلاک را دارد . همچنین امکان تشخیص چند پلاک در یک تصویر ، تشخیص پلاکهای مختلف از جمله نظامی ، سواری ، منطقه آزاد و … نیز وجود دارد .

 

اسپارک، راهکار جامع پارکینگ هوشمند در بستر اینترنت اشیا

با رشد روزافزون جمعیت شهرها و روند افزایشی تعداد خودروها به نسبت پارکینگ‌های در دسترس، معضل پارکینگ در شهرهای بزرگ به یک مشکل جدی و آزاردهنده برای شهروندان تبدیل شده است. معضلی که منجر به هدر رفتن زمان، ایجاد ترافیک، آلودگی هوا و ایجاد صف‌های طولانی در اطراف مکان‌های تجاری، خیابان‌ها و سینما و اماکن دیگر شده است.

مدیریت اغلب پارکینگ‌های موجود سنتی است. نگهبان پارکینگ برای پیدا کردن یک جای خالی برای وسیله نقلیه به راننده کمک می‌کند. ازاین‌رو، اگر پارکینگ و فضاهایش وسیع باشند، مدیریت این کار برای نگهبان سخت‌تر خواهد بود. علاوه بر این، راهنمایی همزمان خودروها به محل خالی پارک و شارژ دستی بلیط پارکینگ منجر به اتلاف زمان و ایجاد صف می‌گردد. این مشکلات را می‌توان با پیاده‌سازی یک راهکار پارکینگ هوشمند برطرف نمود. تاکنون راهکارهای مختلفی برای کاهش مشکلات مربوطه ارائه شده است که عموماً از تکنولوژی‌های جدید وام گرفته‌اند.

راهکار پارکینگ هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا یکی از به‌روزترین و جدیدترین پاسخ‌ها به این معضل شهری است که تا حد زیادی مشکلات ناشی از کمبود فضای پارکینگ را کاهش داده و امکان برنامه‌ریزی و مراجعه به موقع و بدون دردسر به محل موردنظر را برای شهروندان فراهم می‌کند.

سیستم‌های مدیریت هوشمند پارکینگ در راستای اطلاع دقیق از تعداد خودروهای موجود در پارکینگ، افزایش ضریب امنیت خودروها در لحظه تردد، ورود و خروج و توقف، کاهش میزان پرسنل درگیر و افزایش میزان ایمنی و دریافت هزینه‌ها بصورت خودکار و یا دستی توسعه یافته‌اند. سیستم پارکینگ هوشمند مبتنی بر بهره‌وری و صرفه‌جویی مصرف انرژی، منابع مختلف و نیروی انسانی، می‌باشد که همزمان به روی یک بستر نرم‌افزاری و یک بستر سخت‌افزاری قابل ارائه می‌باشد.

درجه هوشمندسازی با توجه به کاربرد و محدودیت‌های هر پارکینگ متفاوت است. طیف وسیع هوشمند سازی می‌تواند از نصب ساده تگ‌های RFID تا استفاده از حسگرهای مختلف برای مدیریت خودکار کلیه امور پارکینگ را شامل شود. شرکت نبکا با ارائه راهکارهای مبتنی بر فناوری‌های هوشمند، چالش‌های موجود را به حداقل می‌رساند.

NOBKA SmartPark project

راهکارهای پارکینگ هوشمند

ساختمان‌های مسکونی

ساختمان‌های مسکونی عموماً دارای مراجعه‌کنندگان ثابتی هستند، جای پارک هر خودرو مشخص است، تعداد کمی خودرو مهمان تردد دارند و پرداخت هزینه موضوعیت ندارد. راهکار معمول نصب یک شناسه هوشمند (Tag) به شیشه خودرو و نصب آنتن‌های ورودی و خروجی در ورودی پارکینگ برای مدیریت پارکینگ است. در راهکار تکمیلی با استفاده از دوربین پلاک‌خوان و راهبند اتوماتیک، این فرایند مکانیزه‌ می‌گردد. اجزای این راهکار شامل موارد زیر است:

  • تگ‌های RFID به همراه آنتن برد بلند
  • نرم‌افزار مربوط به سامانه RFID برای مدیریت اطلاعات
  • راهبند
  • راهکار تکمیلی: دوربین پلاک‌خوان و نرم‌افزار مربوطه (نیازمند سیستم برای پردازش و ذخیره اطلاعات)

ساختمان‌های تجاری و اداری

با توجه به اینکه این دسته از ساختمانها برای اهداف تجاری و کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرند، مشتریان مختلف نیز به این ساختمان‌ها مراجعه می‌نمایند. این بدان معناست که باید نظارت و کنترل برای ورود و خروج خودروها بیشتر شود. به‌علاوه به دلیل کم بودن تعداد مراجعه مشتریان، آنان معمولاً نیازمند راهنمایی و هدایت در پارکینگ هستند. در نهایت معمولاً مدیریت مجموعه برای پوشش دادن هزینه پارکینگ و کسب درآمد اقدام به دریافت حق پارکینگ می‌نمایند. راهکار معمول استفاده از مدیریت پارکینگ (PMS) است.

کاربری اصلی این سامانه در واقع مکانیزه کردن کامل پارکینگ از زمان ورود خودرو تا زمان خروج آن و همچنین مدیریت هوشمند پارکینگ در بررسی تمامی اطلاعات ثبت شده در سامانه است. تکمیل کننده این راهکار، سیستم راهنمایی پارکینگ (PGS) است. تکنولوژی PGS به راننده این امکان را می‌دهد تا در کوتاه‌ترین زمان به نزدیکترین فضای خالی هدایت شده و ضمن صرفهجویی در وقت و انرژی، یک تجربه مطلوب از پارک نمودن خودرو را داشته باشد. اجزای این سیستم عموماً شامل نرم‌افزار مانیتورینگ محل خودرو، رابط‌ها و کنترل‌کننده محلی سنسور، سنسورها، تابلوهای راهنما و سیستم‌های پرداخت مانند صف‌شکن و دستگاه هوشمند پرداخت هزینه پارکینگ است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات ما


هزینه تعمیر کولر گازی چقدر است؟
  • ۲۵
  • شهریور
  • هزینه تعمیر کولر گازی چقدر است؟

    چرا تعمیر کولر گازی از اهمیت زیادی برخوردار است؟ دوره و زمانه‌ های کولرهای آبی و مدام تا بالای پشت‌ بام رفتن ...

    سیستم تهویه مطبوع چیست؟ انواع سیستم تهویه مطبوع و کارکرد آن‌ها
  • ۲۵
  • شهریور
  • سیستم تهویه مطبوع چیست؟ انواع سیستم تهویه مطبوع و کارکرد آن‌ها

    تهویه مطبوع چیست؟ تهویه مطبوع به طور دقیق عبارت است از  فن آوری رساندن شرایط طرح داخل به شرایط استاندارد یا آسایش ...

    تاسیسات چیست و چه کارایی دارد؟
  • ۲۹
  • شهریور
  • تاسیسات چیست و چه کارایی دارد؟

    تاسیسات چیست؟ در دنیا ی  امروز تامین آسایش بشر یکی از اهدف اصلی است به همین دلیل نقش تاسیسات مکانیکی به عنوان ...

    تأسیسات مکانیکی ساختمان چیست؟
  • ۲۹
  • شهریور
  • تأسیسات مکانیکی ساختمان چیست؟

    تأسیسات مکانیکی ساختمان شامل مجموعه ای از سازه ها و اجزایی است که ساختار سیستم های داخلی ساختمان را جهت بهبود سطح آسایش ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    09131109867

    ادرس

    اصفهان-آبشار سوم-مجتمع رویال سنتر

    پست الکترونیک

    Mashayekhi.tec@gmail.com