• تهران، پونک، عدل شمالی، بلوار کمالی جهاد، کوچه یکم، پلاک یکم، واحد اول
تلفن همراه
09121184963
تلفن دفتر
03136343448
ساعات کاری
شنبه تا پنجشنبه ۹ تا ۲۰
انواع دریچه تهویه هوا ساختمان و کاربردهای آن ها

انواع دریچه تهویه هوا ساختمان و کاربردهای آن ها

دریچه تهویه هوا چیست؟

به طور کلی، دریچه تهویه هوا، وظیفه تنظیم هوای خروجی از منبع هواساز که می‌ تواند انواع کولر‌های آبی و گازی یا فن کوئل‌ ها باشد را دارد. در واقع دریچه تهویه، وسیله‌ ای است که می‌ تواند با کاهش سرعت و در مقابل آن افزایش فشار هوا، به تنظیم دقیق آن با کمترین صدا بپردازد. نام دیگری که برای دریچه تهویه (دریچه تنظیم هوا) در این صنعت نام گذاری کرده‌ اند، دیفیوز است. در واقع اهداف اصلی از خرید این وسیله پرکاربرد، می‌ تواند هدایت هوای تازه در جهت مورد نظر، تهویه کامل فضا‌های سر بسته، افزایش قابل توجه سرعت هوای ورودی به محل و کاهش صدا باشد.

 

اندازه گیری صحیح ابعاد دریچه تهویه 1

انواع دریچه‌ هواکش از نظر محل نصب

هر یک از دریچه‌ های تهویه هوا با توجه به محل نصب آن‌ ها دارای انواع مختلفی هستند که لازم است تا قبل از خرید، به این مشخصات دقت فرمایید. به طور کلی انواع دریچه‌ هواکش از نظر محل نصب به انواع دیواری، سقفی یا دریچه‌ هایی که در هر دو مکان قابلیت استفاده را دارند، تقسیم می‌ شوند.

 

دریچه‌ های تهویه دیواری

لازم به ذکر است که بدانید، این نوع دریچه‌ هواکش، تنها برای هوای رفت مناسب هستند و زمانی که قصد استفاده از دریچه به عنوان هوای برگشتی را داشته باشید، این نوع مورد استفاده قرار نمی‌ گیرند. این دریچه‌ های تهویه دیواری برای انواع هواساز مانند کولر‌های آبی و گازی مورد استفاده قرار می‌ گیرند و معمولاً دارای دمپر نیز هستند که قابلیت تنظیم دبی ورودی هوا را نیز دارند.

 

دریچه با درپوش

 

اکثر دریچه‌ های تهویه که به صورت مشبک هستند از این جنس هستند و بر روی دیوار قابلیت نصب را دارند. دریچه‌ های دیواری در صنعت ساختمان بسیار کاربرد دارد و در بیشتر موارد و زمانی که از کولر‌های آبی استفاده می‌ شود، با اینکه سقف ساختمان‌ ها متوسط یا کوتاه است، از نوع دیواری بهره‌ مند می‌ شوند.

 

دریچه‌ های تهویه سقفی

این نوع دریچه‌ ها نیز برای انواع هواساز‌ها مانند کولر‌های آبی و گازی کاربرد دارد و تفاوت چندانی از این منظر با نوع دیواری ندارند. البته این نوع دریچه‌ های تهویه هوا به انواع دمپردار و بدون دمپر تقسیم می‌ شوند و به صورت یک طرفه دو طرفه و حتی سه طرفه نیز طراحی می‌ شوند. معمولاً اگر سقف ساختمان‌ ها بسیار بلند باشد یا اینکه هواساز مورد استفاده شما، داکت اسپلیت یا انواع دیگر آن باشد، از نوع سقفی استفاده می‌ کنند تا چرخش هوای تازه در محیط بهتر صورت گیرد.

 

دریچه سقفی کولر

یکی از انواع دریچه هواکش ساختمان که سقفی می باشد،‌ دریچه سقفی کولر است که می توان جزو یکی از معروف ترین انواع دریچه تهویه هوا به حساب آورد.

 

دریچه‌ های تهویه زنبوری

همانطور که بیان شد، به جرات می‌ توان گفت یکی از کاربردی‌ ترین دریچه‌ های تهویه مورد استفاده، دریچه زنبوری است. این نوع دریچه هوا کاربرد‌های زیادی دارد و از آن می‌ توان در زیر سقف یا بر روی دیوار استفاده کرد. البته دلیل استفاده از این دریچه تهویه زنبوری در سقف و دیوار، این است که قابلیت تأمین هوای تازه، هوای برگشتی و تخلیه هوا را در انواع محیط دارد.

این نوع دریچه‌ هواکش دارای پره‌ های قوی هستند که قابلیت افزایش فشار استاتیکی را پشت خود دارند که موجب پرتاب باد تا 5 الی 6 متر رو به جلو دارند و برای هواساز‌های قوی و مکان‌ هایی که دارای سقف بلند هستند بسیار مورد توجه قرار می‌ گیرد. پره‌ های مورد استفاده در این نوع دریچه هوا، دارای زاویه چهل و پنج و نود درجه است و بر اساس نیاز باید برای خرید آن اقدام شود.

در نهایت نیز بهتر است بدانید که این نوع دریچه‌ های هوا، در دو نوع بدون دمپر و با دمپر نیز طراحی می‌ شوند.

 

دریچه‌ های تهویه خطی

این نوع دریچه‌ های تهویه تقریباً شبیه به نوع مشبک هستند و به همان اندازه کاربرد دارند و هم به صورت دیواری و هم به صورت سقفی قابلیت نصب دارند. البته بهتر است بدانید که این نوع دریچه‌ های هوا برعکس نوع مشبک، تنها برای هوای ورودی و فن کوئل‌ ها و کولر‌های گازی مناسب هستند. همچنین این نوع دریچه‌ های تهویه خطی به نوع دمپردار و بدون دمپر در بازار عرضه می‌ شوند و پره‌ های آن بصورت 15 و 30 درجه قابلیت طراحی دارند.

 

دریچه سبد تخم مرغی

 

جنس دریچه‌ هوا

دریچه‌ هوا با توجه به قابلیت‌ هایی که دارند، از جنس‌ های متنوع تشکیل شده‌اند که هر کدام از آن‌ ها می‌ توانند مصارف خانگی یا صنعتی داشته باشند.

 

دریچه‌ های تهویه هوا آهنی

این دریچه‌ تهویه هوا ساختمان معمولاً برای مصارف خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و دارای مقاومت در برابر حرارت و سرما هستند و می‌ توانید برای کولر‌های گازی و انواع اسپلیت‌ ها آن‌ ها را خریداری کنید.

 

دریچه‌ های تهویه هوا از جنس پروفیل

به طور کلی بیشتر انواع دریچه‌ هوا آهنی هستند اما در برخی از موارد و برای زیبا سازی و تطبیق با دکوراسیون داخلی از پروفیل‌ های رنگی یا ورق‌ های پنح سانتی نیز استفاده می‌ شود که دارای زیبایی منحصر به فردی هستند و مقاومت خوبی نیز در مقابل رطوبت دارند.

دریچه چوبی

 

نکات مهم خرید دریچه‌ هواکش

 

در ادامه به بررسی نکاتی نیز می پردازیم که در خرید دریچه های تهویه باید آن ها را رعایت نماییم که به بررسی هر یک نیز می پردازیم.

 

نوع رنگ و مقاومت آن در مقابل حرارت

 

یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب و خرید دریچه تهویه هوا ساختمان، توجه به رنگ‌ بندی و مقاومت آن در مقابل حرارت و رطوبت است. در واقع اکثر دریچه‌ های تهویه سازگاری با هوا و آب دارند. این بدان معناست که اگر شما بخواهید این دریچه‌ ها را برای کولر‌های آبی استفاده کنید، بلامانع است و رطوبت بر روی آن اثر منفی ندارد. البته رنگ دریچه‌ های تهویه نیز به اندازه مقاومت آن در مقابل رطوبت و حرارت اهمیت دارد زیرا باید با دکوراسیون منزل یا ادارات همخوانی داشته باشد.

در برخی از موارد رنگ‌ های مصنوعی در دریچه‌ های تهویه بکار ‌می‌ روند که جنس بسیار خوبی ندارد و ممکن است حرارت یا رطوبت موجب بلند شدن رنگ آن شود. همچنین توجه داشته باشید که دریچه‌ های مورد استفاده برای کولر گازی و اسپلیت‌ هایی که حرارت تولید می‌ کنند متفاوت هستند.

 

زیرا اسپلیت‌ ها در فصول سرد سال نیز گرما تولید می‌ کنند و اگر دریچه مناسبی برای آن مورد استفاده قرار نگیرد، به حالت دگرشکلی در خواهد آمد و کارایی آن به حداقل خواهد رسید. نوع خاصی از دریچه‌ های تهویه نیز وجود دارند که مناسب هوای مرطوب یا حرارت نیستند. توجه کنید که این نوع از دریچه‌ های تهویه دارای قیمت پایین‌تری هستند و قابلیت استفاده برای برخی کولر‌های گازی که تنها برای هوای خنک مناسب هستند را دارند.

 

توجه کنید که در بیشتر موارد از رنگ‌ های کوره‌ ای برای دریچه‌ های تهویه استفاده می‌ شود که این رنگ‌ ها همانطور که از نامشان مشخص است، در کوره پخته می‌ شوند و به همین دلیل دارای مقاومت حرارتی بالایی هستند و به شکل پودری الکترواستاتیکی بر روی دریچه پاشیده می‌ شود.

دریچه سبد تخم مرغی 1

مشخصات برق دریچه‌ های تهویه

 

برخی از دریچه‌ های تهویه، در واقع مجهز به ریموت کنترل هستند و برخی نیز دارای دمپر اتومات برای چرخش باد در محیط هستند. همواره توجه کنید که برای نصب اینگونه دریچه‌ های تهویه، حتماً مشخصات برقی مانند توان و ولتاژ آن‌ ها را با برق شهری مقایسه کنید و از تطابق آن‌ ها مطمئن شوید. در اینصورت می‌ توانید به انتخاب دریچه تهویه با دمپر‌های برقی نیز بپردازید.

 

دمپر دریچه تهویه

اگر به دنبال خرید دریچه‌ های هوا یا تهویه باشید، متوجه شده‌ اید که انواع دیواری یا سقفی آن‌ها می‌ توانند دارای دمپر باشند یا اینکه فاقد آن باشند. به طور کلی دمپر وظیفه تنظیم دبی هوای ورودی یا خروجی از دریچه هوا را انجام می‌ دهد و اگر به دنبال این هستید تا هوای ورودی به محیط را کنترل کنید، می‌ توانید از دریچه‌ های تهویه با دمپر استفاده کنید.

 

تنظیم هوا با استفاده از پره‌ ها

تمامی دریچه‌ های هوا دارای پره هستند اما برخی از آن‌ ها قابلیت تنظیم دارند که در ساختمان‌ های مسکونی و اداری قابلیت استفاده دارند. معمولاً اکثر دریچه‌ های قابل نصب دیواری پره‌ های قابل تنظیم دارند که به همین خاطر، طرفداران زیادی دارند. لازم به ذکر است که بدانید دریچه‌ های تهویه در دو جهت افقی و عمودی دارای پره هستند و تنها پره‌ های عمودی قابلیت تنظیم دارند.

 

همچنین اگر به دنبال تهویه طبیعی محیط مورد نظر خود هستید، بهتر است بدانید که جریان هوا در تابستان و فصول گرم سال به سمت پایین و در فصول سرد سال مانند زمستان رو به بالاست و باید طوری پره‌ ها را تنظیم کنید که تهویه طبیعی به شکل صحیح صورت گیرد.

 

دریچه‌ های هوای دارای فیلتر

همچنین وجود فیلتر در دریچه‌ های هوا نیز یکی از عوامل مهم در انتخاب آن‌هاست. معمولاً در اتاق‌ های کودکان و کسانی که حساسیت‌ های فصلی دارند، این دریچه‌ ها نصب می‌ شود تا در فصول بهار و تابستان از ورود غبار‌های محلی به منازل جلوگیری کند. در سال‌ های اخیر استفاده از این دریچه‌ های هوا بیشتر شده است. همچنین بهتر است بدانید که اکثر دریچه‌ های سقفی و دیواری می‌توانند این قابلیت را داشته باشند.

 

ابعاد و ظرفیت دریچه تامین هوا

انتخاب نوع ابعاد دریچه هوا به شدت دارای اهمیت است و به دو فاکتور اساسی نیاز دارد. فاکتور اول میزان قدرت هواساز است و باید بدانید که اگر قدرت هواساز بسیار بالا باشد، نباید از دریچه‌های با ابعاد کوچک استفاده کنید، زیرا در اینصورت فشار استاتیکی مضاعفی به دریچه وارد می‌شود و موجب خواهد شد تا دریچه تامین هوا به لرزش در بیاید.

در نهایت کارایی دستگاه هواساز کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد. فاکتور مهم دیگر در این زمینه، توجه به اندازه کانال ورودی است. به طور کلی اگر از هواساز تا دریچه کانالی کشیده شده باشد، همواره باید ابعادی را برای دریچه انتخاب کنید که با آن در تطابق باشد و بزرگتر یا کوچکتر نباشد.

هواسازهای مختلفی در تهویه هوای خانه، وسایل نقلیه، موتور خودرو و انواع سیستم های تهویه ساختمانی و شرکتی وجود دارد که در دسته بندی انواع هواساز ها و تهویه مطبوع قرار می گیرند. اما تفاوتی که هواسازهای مربوط به خودرو دارند در این است که با روغن کار می کنند و تولید روغن و کیفیت روغن تولید شده در کارایی و افزایش راندمان خودرو موثر می باشد.

توجه به طول پرتاب باد دریچه‌ های تهویه

 

توجه به طول پرتاب نیز دارای اهمیت زیادی در انتخاب نوع دریچه است. در واقع هر چقدر سقف محل مورد نظر بلندتر باشد، باید پرتاب باد نیز بیشتر باشد تا تهویه هوا به بهترین شکل صورت گیرد. در این حالت، باید از دریچه‌ های سقفی بهره‌ مند شد که دارای طول پرتاب باد زیادی هستند. توجه کنید اگر این فاکتور را در انتخاب نوع دریچه هوا مورد نظر قرار ندهید، در تابستان‌ ها هوای بسیار گرم و در زمستان‌ ها هوای سرد را تجربه خواهید کرد. معمولاً استفاده از دریچه‌ های هوای مشبک برای رستوران‌ ها، مساجد و تالار‌های پذیرایی پیشنهاد می‌ شود.

 

میزان صدای تولیدی دریچه تامین هوا

در واقع تمامی صدا‌های منتشر شده از دریچه‌ های تهویه با میزان دبی هوای عبوری از آن‌ ها ارتباط مستقیم دارد. همچنین اگر هواساز دارای صدای کمی باشد اما باز هم ابعاد مناسبی برای هواساز انتخاب نشده باشد، شاهد صدا‌های شدید از دریچه تهویه هوا خواهید بود که منجر به آلوگی صدای زیادی می‌ شود.

 

به‌طور کلی، لازم است تا بدانید که اگر قصد خرید دریچه تهویه (دریچه تامین هوا) برای منازل مسکونی را دارید، لازم است تا از ابعاد مناسب آن مطمئن شوید تا دریچه مورد استفاده صدای پایینی داشته باشد. البته اگر قصد استفاده از دریچه‌ های تهویه هوا در مناطق صنعتی را دارید که آلودگی صوتی اهمیتی ندارد، می‌ توانید به این مورد اهمیت زیادی ندهید.

 

نتیجه گیری

دریچه تهویه هوا ساختمان وظیفه کنترل هوای خروجی از هواساز را به عهده دارد که موجب می‌ شود گردش هوای محیط به شکل صحیح انجام شود. دریچه‌ هوا به شکل سقفی، دیواری، مشبک و خطی موجود است که هر کدام از آن‌ ها با توجه به کاربرد‌هایی که دارد قابلیت استفاده در مصارف صنعتی و خانگی را داراست.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات ما


هزینه تعمیر کولر گازی چقدر است؟
  • ۲۵
  • شهریور
  • هزینه تعمیر کولر گازی چقدر است؟

    چرا تعمیر کولر گازی از اهمیت زیادی برخوردار است؟ دوره و زمانه‌ های کولرهای آبی و مدام تا بالای پشت‌ بام رفتن ...

    سیستم تهویه مطبوع چیست؟ انواع سیستم تهویه مطبوع و کارکرد آن‌ها
  • ۲۵
  • شهریور
  • سیستم تهویه مطبوع چیست؟ انواع سیستم تهویه مطبوع و کارکرد آن‌ها

    تهویه مطبوع چیست؟ تهویه مطبوع به طور دقیق عبارت است از  فن آوری رساندن شرایط طرح داخل به شرایط استاندارد یا آسایش ...

    تاسیسات چیست و چه کارایی دارد؟
  • ۲۹
  • شهریور
  • تاسیسات چیست و چه کارایی دارد؟

    تاسیسات چیست؟ در دنیا ی  امروز تامین آسایش بشر یکی از اهدف اصلی است به همین دلیل نقش تاسیسات مکانیکی به عنوان ...

    تأسیسات مکانیکی ساختمان چیست؟
  • ۲۹
  • شهریور
  • تأسیسات مکانیکی ساختمان چیست؟

    تأسیسات مکانیکی ساختمان شامل مجموعه ای از سازه ها و اجزایی است که ساختار سیستم های داخلی ساختمان را جهت بهبود سطح آسایش ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    09131109867

    ادرس

    اصفهان-آبشار سوم-مجتمع رویال سنتر

    پست الکترونیک

    Mashayekhi.tec@gmail.com